صاحب سند : آموزشی و تحصیلات تکمیلی

مرجع تصویب کننده : وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

مخاطب : دانشجوی ارشد-مدیر گروه-معاون آموزشی-هیأت علمی

زمان تصویب - زمان ابلاغ : 1394/04/07 - 1394/04/07

بازه اثرگذاری : 1394/04/07 -- 1400/12/29

سند مرتبط قبلی: ندارد

سند مرتبط بعدی: ندارد

اطلاعات سند
تعداد بازدید
0
تعداد دریافت
0


آیین نامه آموزشی کارشناسی ارشد ناپیوسته (مصوب 1394/4/7)


  • آیین نامه آموزشی کارشناسی ارشد ناپیوسته (مصوب 1394/4/7)
    • متن آیین نامه
      • مقدمه :

          به استناد بند 12 ماده 3 آیین نامه آموزشی شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری (مصوب 93/7/28) ، این آیین نامه تدوین و به اجرا گذاشته می شود.

          ثبت نظر
      • ماده 1 ) هدف :

          تعیین چهارچوب قانونی برای اجرای صحیح دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته در تمامی زیرنظام های آموزش عالی

          ثبت نظر
      • ماده 2 ) تعاریف :

          2-1) وزارت : وزارت علوم تحقيقات و فناوری است.
          2-2) مؤسسه : هر يک از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی (اعم از دولتی و غيردولتی) است که دارای مجوز تأسيس از وزارت هستند.
          2-3) آموزش رايگان : تسهيلاتی قانونی که به موجب آن، دانشجويان می توانند بدون پرداخت شهريه و صرفاً با سپردن تعهد خدمت، تحصيل کنند.
          2-4) دانشجو : فردی که در يکی از رشته های دوره تحصيلی کارشناسی ارشد ناپيوسته برابر ضوابط پذيرفته شده، ثبت نام کرده و مشغول به تحصيل است.
          2-5) دانش آموخته : فردی که يکی از دوره های تحصيلی را با موفقيت به پايان رسانده و برابر ضوابط معين، گواهی يا مدرک تحصيلی مربوط را دريافت کرده است.
          2-6) مرخصی تحصيلی : مدت زمان مشخصی که دانشجو، برابر ضوابط معين، به طور موقت به تحصيل اشتغال ندارد.
          2-7) انصراف تحصيلی : فرآيندی که در آن دانشجو به طور خودخواسته از ادامه تحصيل خودداری کند.
          2-8) حضوری : شيوه ای از آموزش است که دانشجو در آن تمام تحصيل خود را به صورت چهره به چهره و تمام وقت به انجام می رساند.
          2-9) غيرحضوری : شيوه ای از آموزش است که حضور فيزيکی دانشجو در تمام طول تحصيل الزامی نيست.
          2-10) نيمه حضوری : شيوه ای از آموزش است که بخشی از آن به صورت حضوری و بخشی از آن به صورت غير حضوری انجام می شود.
          2-11) استاد راهنما : يکی از اعضای هيأت علمی دارای مدرک دکتری است که مسئوليت راهنمايی دانشجو را در انجام پروژه، پايان نامه و يا رساله به عهده دارد و از ميان اعضای هيأت علمی همان مؤسسه (يا خارج از مؤسسه با مجوز مؤسسه مبدأ) انتخاب می شود.
          2-12) استاد مشاور: يکی از اعضای هيأت علمی است که مسئوليت مشاوره دانشجو را در انجام پروژه، پايان نامه و يا رساله به عهده دارد و از ميان اعضای هيأت علمی همان مؤسسه و يا متخصصان خارج از مؤسسه انتخاب می شود.
          2-13) مدرس : فردی که به آموزش و مهارت آموزی در يک مؤسسه به صورت تمام وقت، نيمه وقت يا پاره وقت اشتغال دارد.
          2-14) برنامه درسی : مجموعه به هم پيوسته ای از دروس و فعاليتهای هر رشته تحصيلی است که اهداف مشخصی را دنبال می کند.
          2-15) واحد درسي : مقدار مفاهيم يا مهارت هايی که برای فراگيری دانشجو در طول يک نيمسال تحصيلی يا زمان معادل آن در نظر گرفته می شود. هر واحد درسی نظری 16 ساعت ، عملی يا آزمايشگاهی 32 ساعت ، کارگاهی يا عمليات ميدانی (بازديد علمي) 48 ساعت ، کارورزی يا کار در عرصه 64 ساعت ، کارآموزی 120 ساعت در طول يک نيمسال تحصيلی يا دوره تابستانی و طبق برنامه درسی مصوب اجرا می شود.
          2-16) گروه آموزشی : بنيادی ترين واحد علمی مؤسسه متشکل از تعدادی عضو هيأت علمی است که دارای تخصص مشترک در يک رشته علمی هستند.
          2-17) درس جبرانی : درسی است که به تشخيص گروه آموزشی، گذراندن آن برای رفع کمبود دانش يا مهارت دانشجو، ضروری است.
          2-18) رشته تحصيلی : يک برنامه آموزشی است که با محتوا و روش شناسی خاص، در قالب برنامه درسی اجرا می شود.
          2-19) دوره کارشناسی ارشد : يک دوره تحصيلی که پس از دوره کارشناسی آغاز می شود و حداقل شامل 28 تا 32 واحد درسی است.
          2-20) شيوه آموزشی - پژوهشی : شيوه ای است که محتوای برنامه درسی مربوط به آن علاوه بر واحدهای درسی، مشتمل بر پايان نامه نيز می باشد.
          2-21) شيوه آموزشی : شيوه ای است که دانشجو پس از گذراندن واحدهای درسی و بدون گذراندن پايان نامه دانش آموخته می شود.
          2-22) نيمسال تحصيلي : هر نيمسال تحصيلي شامل 16 هفته آموزش و 2 هفته امتحانات پايانی است.
          2-23) پايان نامه : بخشی از شيوه آموزشی - پژوهشی است که در يک زمينه مشخص رشته تحصيلی و با راهنمايی استاد راهنما انجام می شود.
          2-24) هيأت داوران : اعضای هيأت علمی هستند که برای ارزيابی پايان نامه دانشجو در دوره کارشناسی ارشد مطابق دستورالعمل اجرايی مصوب مؤسسه انتخاب می شوند.

          ثبت نظر
      • ماده 3 ) شرایط ورود دوره :

          -    داشتن صلاحيت های عمومی ورود به دوره برابر ضوابط
          -    دارا بودن مدرک رسمی پايان دوره کارشناسی اعم از پيوسته و ناپيوسته مورد تأييد وزارت
          -    قبولی در آزمون ورودی و يا کسب پذيرش از مؤسسه طبق مقررات مصوب وزارت

          ثبت نظر
      • ماده 4 ) نحوه آموزش :

          آموزش در مؤسسه مبتنی بر نظام واحدی و به زبان فارسی انجام می شود.

          ثبت نظر
        • تبصره :
          • مؤسسه اختيار دارد در صورت توانايی، برنامه درسی مصوب را با رعايت ضوابط برای دانشجويان خارجی و يا دوره های بين-المللی، به زبان غيرفارسي ارائه نمايد.

            ثبت نظر
      • ماده 5 ) اجرایی کردن برنامه های آموزشی و درسی مصوب شورای عالی برنامه ریزی

          مؤسسه موظف است برنامه های آموزشی و درسی مصوب شورای عالی برنامه ريزی آموزشی وزارت را برای دوره ای که در آن با مجوز شورای گسترش آموزش عالی دانشجو پذيرفته است، اجرا کند.

          ثبت نظر
      • ماده 6 ) مدت مجاز تحصیل :

          مدت مجاز تحصيل در دوره کارشناسی ارشد دو سال (چهار نيمسال) است.

          ثبت نظر
        • تبصره :
          • در صورتی که دانشجوی مشمول آموزش رايگان در مدت مقرر دانش آموخته نشود، مؤسسه اختيار دارد مدت تحصيل وی را حداکثر تا دو نيمسال افزايش دهد. لازم است تا دانشجو، کاربرگ گزارش پيشرفت پايان نامه (کاربرگ 5) را که به تأييد استاد راهنما و مدير گروه رسيده است، به کاربرگ درخواست تمديد سنوات پيوست نمايد. افزايش سنوات در نيمسال اول پس از تأييد گروه آموزشی و شورای تحصيلات تکميلی دانشکده به صورت رايگان (مطابق کاربرگ الف) و در نيمسال دوم برحسب ضرورت پس از اخذ مجوز از شورای تحصيلات تکميلی دانشگاه با دريافت هزينه طبق تعرفه مصوب هيأت امنای مؤسسه (مطابق کاربرگ ب) انجام می شود. چنانچه دانشجو در اين مدت دانش آموخته نشود از ادامه تحصيل محروم است.

             

            ثبت نظر
      • ماده 7 ) تعداد واحد های درسی :

          تعداد واحدهای درسی در دوره کارشناسی ارشد حداقل 28 و حداکثر 32 واحد است که از اين تعداد در شيوه آموزشی - پژوهشی 4 تا 6 واحد مربوط به پايان نامه و مابقی به صورت واحدهای آموزشی می باشد.

          ثبت نظر
        • تبصره :
          • دانشجو در هر نيمسال تحصيلی لازم است حداقل 8 و حداکثر 14 واحد درسی انتخاب کند. دانشجو در آخرين نيمسال تحصيلی از شرط اخذ حداقل واحد آموزشی معاف است.

            ثبت نظر
      • ماده 8 ) چگونگی و ترتیب ارائه دروس :

          چگونگی و ترتيب ارائه دروس هر دوره تحصيلی، رشته و يا گرايش با رعايت پيش نياز هر درس طبق برنامه درسی مصوب، برعهده گروه آموزشی است.

          ثبت نظر
      • ماده 9 ) تعداد واحدهای دروس جبرانی :

          تعداد واحدهای دروس جبرانی به تشخيص گروه آموزشی حداکثر 12 واحد است.

          ثبت نظر
        • تبصره 1 :
          • کسب نمره قبولی 12 در دروس جبرانی الزامی است ولی نمره مذکور در ميانگين نيمسال و کل دانشجو محاسبه نمی شود و هزينه اين دروس طبق تعرفه مصوب هيأت امناء مؤسسه از دانشجو دريافت می شود.

            ثبت نظر
        • تبصره 2 :
          • زمان استفاده شده برای دروس جبرانی در سقف سنوات تحصیلی دانشجو محاسبه نمی شود.

            ثبت نظر
      • ماده 10) مدت مجاز بهره مندی از آموزش رایگان :

          در مؤسسه های آموزش عالی دولتی، آموزش رايگان برای هر دانشجو، در دوه کارشناسی ارشد صرفاً يک بار امکان پذير است.

          ثبت نظر
        • تبصره :
          • دانشجوی مشمول آموزش رايگان، در صورت حذف غيرموجه درس به تشخيص موسسه يا عدم کسب نمره قبولی در هر درس، برای انتخاب مجدد آن درس، موظف به پرداخت هزينه درس مربوط مطابق تعرفه مصوب هيأت امناء مؤسسه است.

            ثبت نظر
      • ماده 11 ) منع تحصیل همزمان :

          تحصيل همزمان در دوره کارشناسی ارشد در مؤسسه ها (اعم از دولتی و غيردولتی) ممنوع است.

          ثبت نظر
      • ماده 12 ) برنامه ریزی و تصمیم گیری امور طبق شیوه نامه اجرایی مصوب موسسه :

          برنامه ریزی و تصمیم گیری درباره تقویم آموزشی، چگونگی اعلام و ثبت نمره، زمان حذف و اضافه، حذف اضطراری دروس، نحوه اعتراض به نتایج امتحانات، تاریخ تجدیدنظر و غیره طبق شیوه نامه اجرایی مصوب موسسه انجام می شود.

          ثبت نظر
      • ماده 13 ) ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو :

          ارزيابی پيشرفت تحصيلی دانشجو در هر درس از سوی مدرس آن درس و براساس حضور و فعاليت دانشجو در کلاس، انجام تکاليف و نتايج آزمون کتبی مستمر و پايانی برای دروس نظری در طول و پايان هر نيمسال تحصيلی انجام می شود و بر مبنای عددی از صفر تا بيست قابل محاسبه است.

          ثبت نظر
      • ماده 14 ) الزامی بودن حضور دانشجو در کلاس :

          حضور دانشجو در تمام جلسات کلاس درس الزامی است.

          ثبت نظر
        • تبصره 1 :
          • اگر دانشجو در طول نيمسال تحصيلی در يک درس بيش از سه جلسه يا در جلسه امتحان پايان نيمسال آن درس غيبت کند، نمره آن درس صفر و در صورت تشخيص موجه بودن غيبت از سوی موسسه، آن درس حذف می شود.

            ثبت نظر
        • تبصره 2 :
          • در صورتی که واحدهای انتخابی يا باقيمانده دانشجو در پايان هر نيمسال به تشخيص موسسه، بنا به دلايل موجه و خارج از اراده دانشجو به کمتر از 8 واحد درسی برسد، در اين صورت اين نيمسال به عنوان يک نيمسال کامل در سنوات تحصيلی وی محسوب می شود، اما ميانگين نمرات اين نيمسال در مشروط شدن دانشجو بی تأثير است.

            ثبت نظر
        • تبصره 3 :
          • نحوه حضور دانشجو در جلسات کلاس درس در دوره های نيمه حضوری و غيرحضوری طبق شيوه نامه مصوب موسسه انجام می شود.

            ثبت نظر
      • ماده 15 ) حذف درس/دروس یک نیمسال در شرایط خاص :

          در شرایط خاص ، حذف یک یا تمام دروس یک نیمسال تحصیلی با درخواست کتبی دانشجو و تایید موسسه قبل از شروع امتحانات و با رعایت و احتساب در سنوات تحصیلی امکان پذیر است.

          ثبت نظر
      • ماده 16 ) حداقل نمره قبولی و میانگین کل نیمسال :

          حداقل نمره قبولی در هر درس 12 و ميانگين کل قابل قبول در هر نيمسال 14 است.

          ثبت نظر
        • تبصره 1 :
          • دانشجويی که در هر نيمسال در يک يا چند درس نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نيمسال های بعدی، درس يا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، نمره يا نمره های مردودی قبلی در ريزنمرات تحصيلی دانشجو فقط ثبت و باقی می ماند؛ اما اين نمره ها در محاسبه ميانگين کل دوره بی اثر و صرفاً آخرين نمره قبولی در آن درس ملاک محاسبه ميانگين کل دوره خواهد بود.

            ثبت نظر
        • تبصره 2 :
          • گذراندن دروس با استفاده از تبصره 1، مشروطی دانشجو در نيمسال های قبل را خنثی نمی کند.

            ثبت نظر
        • تبصره 3 :
          • تسهيلات تبصره 1 شامل دانشجويانی که به دليل تقلب و يا حکم کميته انضباطی، نمره مردودی دريافت می کنند، نمی شود.

            ثبت نظر
      • ماده 17 ) شرط مشروطی در یک نیمسال :

          چنانچه ميانگين نمرات دانشجو در هر نيمسال تحصيلی کمتر از 14 باشد، دانشجو در آن نيمسال مشروط تلقی می شود.

          ثبت نظر
        • تبصره :
          • دانشجويی که دو نيمسال تحصيلی اعم از متوالی يا متناوب مشروط شود، از تحصيل محروم می شود.

            ثبت نظر
      • ماده 18 ) مدت مجاز استفاده از مرخصی تحصیلی :

          دانشجو می تواند با احتساب سنوات تحصيل، يک نيمسال از مرخصی تحصيلی استفاده کند.

          ثبت نظر
        • تبصره :
          • بررسی ساير مصاديق مرخصی تحصيلی مانند مرخصی زايمان، مرخصی پزشکی در صورت تأييد پزشک معتمد مؤسسه، مأموريت همسر يا والدين، بدون احتساب در سنوات تحصيلی در اختيار مؤسسه است.

            ثبت نظر
      • ماده 19 ) نحوه درخواست انصراف از تحصیل و شرایط آن :

          دانشجوی متقاضی انصراف از تحصيل، بايد درخواست انصراف خود را شخصاً و به صورت کتبی به مديريت تحصيلات تکميلی دانشگاه تسليم کند. دانشجو مجاز است فقط برای يک بار و تا دو ماه از تاريخ ارائه درخواست، تقاضای انصراف خود را پس بگيرد. در غير اين صورت، پس از انقضای اين مهلت، حکم انصراف از تحصيل وی صادر می شود.

          ثبت نظر
        • تبصره :
          • تصميم گيری برای بازگشت به تحصيل دانشجوی منصرف از تحصيل، بر عهده موسسه است.

            ثبت نظر
      • ماده 20 ) منع درخواست های (تغییررشته/گرایش ، انتقال و میهمان) :

          تغيير رشته، گرايش، انتقالی و ميهمانی در دوره کارشناسی ارشد ممنوع است.

          ثبت نظر
        • تبصره 1 :
          • معادل سازی و پذیرش واحدهای درسی گذرانده شده دانشجو در موسسه قبلی طبق شیوه نامه مصوب موسسه امکان پذیر است.

            ثبت نظر
        • تبصره 2 :
          • به ازای هر 8 تا 14 واحد از دروس معادل سازی شده ، یک نیمسال از سنوات مجاز تحصیلی دانشجو کاسته می شود.

            ثبت نظر
      • ماده 21 ) زمان ارائه موضوع پایان نامه :

          دانشجو موظف است قبل از شروع نيمسال سوم تحصيلی، موضوع پايان نامه خود را با نظر استاد راهنما و تأييد گروه آموزشی انتخاب کند.

          ثبت نظر
        • تبصره 1 :
          • شرایط و نحوه انتخاب استاد راهنمای خارج از موسسه یا در رشته هایی که عضو هیئت علمی با مرتبه علمی استادیار وجود نداشته باشد طبق شیوه نامه موسسه انجام می شود.

            ثبت نظر
        • تبصره 2 :
          • انتخاب استاد مشاور، به پیشنهاد استاد راهنما و تایید گروه آموزشی ، از اعضای هیئت علمی همان گروه یا خارج از موسسه امکان پذیر است.

            ثبت نظر
      • ماده 22 ) ارائه پایان نامه پس از تدوین و تایید آن :

          دانشجو پس از تدوين پايان نامه و تأييد استاد راهنما، موظف است با رعايت ضوابط مؤسسه در حضور هيأت داوران از پايان نامه خود دفاع کند.

          ثبت نظر
      • ماده 23 ) نحوه محاسبه و ارزشیابی نمره پایان نامه :

          نمره پايان نامه در ميانگين کل محاسبه نمی شود و ارزشيابی آن به صورت کيفی و به شرح زير انجام می شود:
          •    مردود (کمتر از 14)
          •    متوسط (14 تا 15/99)
          •    خوب (16 تا 17/99)
          •    خيلي خوب (18 تا 18/99)
          •    عالي (19 تا 20)
           

          ثبت نظر
      • ماده 24 ) ملاک دانش آموختگی :

          ملاک دانش آموختگی، داشتن ميانگين کل حداقل 14 براساس واحدهای گذرانده آموزشی و دفاع موفق از پايان نامه است.

          ثبت نظر
        • تبصره :
          • چنانچه ميانگين کل دانشجويی پس از گذراندن تمام واحدهای آموزشی دوره کمتر از 14 باشد، دانشجو اجازه دفاع از پايان نامه را ندارد و تنها يک نيمسال با رعايت سقف سنوات تحصيلی به وی فرصت داده می شود تا با اخذ مجدد حداکثر 10 واحد از درسهايی که با نمره کمتر از 14 گذرانده است، ميانگين کل واحدهای گذرانده را به حداقل 14 برساند، در اين صورت اجازه دفاع از پايان نامه به وی داده می شود.

            ثبت نظر
      • ماده 25 ) شرط دانش آموختگی پس از عدم موفقیت در ارائه پایان نامه :

          چنانچه دانشجويی تمام واحدهای آموزشی دوره را با ميانگين کل حداقل 14 گذرانده باشد ولی نتواند يا نخواهد از پايان نامه خود دفاع کند، باید در مدت مجاز تحصيلی، معادل تعداد واحد پايان نامه و طبق نظر گروه آموزشی، واحد يا واحدهای درسی مرتبط را با رشته تحصيلی اخذ و با ميانگين کل حداقل 14 بگذراند تا در دوره مذکور به «شيوه آموزشی» دانش آموخته شود. نوع شيوه دانش آموختگی در دانشنامه قيد می شود.

          ثبت نظر
        • تبصره :
          • دانشجویی که به هر دلیل نتواند دوره تحصیلی را به پایان برساند، فقط گواهی گذراندن واحدهای درسی به وی اعطا می شود.

            ثبت نظر
      • ماده 26 ) تخلف علمی در حین تدوین پایان نامه :

          چنانچه دانشجو در حين تدوين پايان نامه اقدام به تخلف علمی (سرقت علمی، جعل، تقلب، کپی برداری و غيره) نمايد و اين موضوع از سوی مؤسسه اثبات شود، از ادامه تحصيل محروم و صرفاً گواهی مبنی بر تعداد واحدهای گذرانده دريافت می کند.

          ثبت نظر
        • تبصره :
          • احراز و اثبات تخلف علمی دانشجو پس از اتمام پايان نامه از سوی مؤسسه، منجر به ابطال مدرک تحصيلی صادر شده خواهد شد.

            ثبت نظر
      • ماده 27 ) تاریخ دانش آموختگی :

          تاريخ دانش آموختگی، روز دفاع قابل قبول از پايان نامه در شيوه آموزشی - پژوهشی و يا زمان ثبت آخرين نمره درس در شيوه آموزشی است.

          ثبت نظر
      • ماده 28 ) تفویض اختیارات موسسه :

          موسسه می تواند بخشی از اختیارات خود در این آیین نامه را به گروه آموزشی با یک کمیته منتخب تفویض کند.

          ثبت نظر
      • ماده 29 ) مسئولیت حسن اجرای آیین نامه و نظارت بر اجرای آن :

          مسئوليت حسن اجرای اين آيين نامه و هرگونه پاسخگويی قانونی مترتب بر آن، برعهده مؤسسه است و نظارت بر اجرا و تفسير مفاد آن برعهده معاون آموزشی وزارت است.

          ثبت نظر
      • ماده 30 ) تاریخ تصویب و تعداد ماده و تبصره آیین نامه :

          اين آيين نامه در یک مقدمه ، 30 ماده و 21 تبصره در جلسه شماره 866 مورخ 1394/7/4 به تصويب شورای عالی برنامه ریزی آموزشی رسيد و برای دانشجويان دوره کارشناسی ارشد ورودی سال تحصيلی 95-94 و پس از آن لازم الاجرا می باشد.

          ثبت نظر

ثبت نظر
"اگر پیشنهاد یا ملاحظه خاصی برای بهبود یا اصلاح این ماده یا تبصره در ویرایشهای بعدی دارید در این بخش ذکر فرمایید."
     
سوالات متداول این سند