صاحب سند : آموزشی و تحصیلات تکمیلی

مرجع تصویب کننده : شورای آموزشی دانشگاه

مخاطب : دانشجوی دکتری-دانشجوی ارشد-مدیر گروه-معاون آموزشی-هیأت علمی

زمان تصویب - زمان ابلاغ : 1398/09/09 - 1398/09/09

بازه اثرگذاری : 1398/09/09 -- 1402/12/29

سند مرتبط قبلی: ندارد

سند مرتبط بعدی: ندارد

اطلاعات سند
تعداد بازدید
0
تعداد دریافت
0


شیوه‌ نامه دستیار آموزشی-پژوهشی و فناوری دانشگاه بیرجند


  • شیوه‌نامه دستیار آموزشی-پژوهشی و فناوری دانشگاه بیرجند
    • متن شیوه نامه
      • ماده 1 : اهداف

          1) فراهم‌ سازی زمینه اجرایی شیوه‌ نامه دستیار آموزشی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پژوهشی و فناوری ابلاغ‌ شده از وزارت عتف به تاریخ 1397/07/25 و شماره عتف: ش-2201؛
          2) تدوین دستورالعمل اجرایی افزایش توان اشتغال‌ پذیری دانشجویان (برنامه عملیاتیWO1-A10 سند راهبردی دانشگاه)؛
          3) بهبود کیفی و اجرای جنبه‌های عملی برنامه های درسی در راستای افزایش توان اشتغال‌ پذیری دانشجویان؛
          4) بهره‌ گیری از توانمندی‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی با هدف ارتقای کیفیت آموزش و فعالیت‌های پژوهشی؛
          5) توانمندسازی دانشجویان واجد شرایط تحصیلات تکمیلی درامرآموزش و پژوهش؛
          6) ایجاد انگیزه و کمک به توان اجرایی اعضاء هیئت‌ علمی در ارتقاء کیفیت آموزش و فعالیت‌های پژوهش و فناوری؛

          ثبت نظر
      • ماده 2 : تعریف

          دستیار: دانشجوی کارشناسی‌ارشد، دانشجوی مقطع دکتری و یا پژوهشگر دوره پسا دکتری است که براساس ضوابط این شیوه‌ نامه در انجام امور آموزشی، پژوهش و فناوری با عضو هیئت‌علمی همکاری می‌نماید.

          ثبت نظر
      • ماده 3 : شرایط دستیاری

          1) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشجوی دکتری و یا پژوهشگر دوره پسا دکتری دانشگاه بیرجند باشد.
          2) دانشجوی کارشناسی ارشد باید در سال دوم تحصیل خود باشد.
          3) دستیار(دانشجوی کارشناسی‌ارشد و دکتری) باید در سنوات تحصیلی مجاز آموزشی خود باشد.
          4) طول هر دوره دستیاری 6 ماه و قابل تمدید تا یک سال است. طول دوره نباید بیشتر از یک سال با ملاحظه زمان دانش‌آموختگی دستیار باشد.
          5) هرعضو هیئت علمی در هر نیمسال فقط یک دستیار آموزشی و یک دستیار پژوهشی می تواند داشته باشد

           

          ثبت نظر
      • ماده 4 : وظایف دستیار

          1) کمک به استاد در بروزرسانی برنامه درسی و تدوین درس‌ نامه و بارگذاری آن
          2) آماده‌ سازی مطالب و تهیه محتوای آموزشی
          3) همکاری در انجام طرح‌های پژوهشی و فناوری طبق ضوابط دانشگاه
          4) مشارکت در برگزاری همایش‌ها و نشست‌‌های علمی- پژوهشی
          5) همکاری در برگزاری کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها
          6) مشارکت با استاد در بازدیدهای علمی، صحرایی و میدانی
          7) همکاری در برگزاری جنبه‌های عملی برنامه‌های درسی
           

          ثبت نظر
      • ماده 5 : تعهدات دستیار

          1) تعهد در قبال اموال و دارایی‌های دانشگاه و خساراتی که ممکن است در اثر بی‌ مبالاتی وی به دانشگاه وارد شود.
          2) عدم انجام اموردفتری و اداری در دوران دستیاری
          3) دستیاری هیچ‌ گونه تعهدی برای دانشگاه جهت استخدام دانشجو ایجاد نمی‌کند.
           

          ثبت نظر
      • ماده 6 : تعهدات عضو هیئت علمی

          1) واگذاری تدریس دروس نظری و تصحیح برگه‌های امتحانی تحت عنوان دستیاری به دانشجویان تحصیلات تکمیلی مجاز نیست.
          2) استفاده از دستیار نباید به انجام وظایف سایر افرادی که دراجرای جنبه‌های عملی یک درس مسئولیت رسمی دارند و بابت آن از حقوق و مزایا برخوردار می‌شوند (استاد درس، مسئول آزمایشگاه، کارشناس آموزشی و سایر مشاغل مرتبط) لطمه وارد کند.
           

          ثبت نظر
      • ماده 7 : نحوه پرداخت

          1) نحوه پرداخت در قالب کار دانشجویی، حق‌التحقیق، آموزانه و یا سایر ظرفیت موجود در بودجه دانشگاه صورت خواهد گرفت.
          2) حداکثر زمان دستیاری قابل پرداخت برای هر دانشجو 10 ساعت در هفته و 40 ساعت در ماه است.
          3) حق‌الزحمه دستیاران برای دانشجوی دکتری تخصصی برابر آموزانه مربی پایه 1 و برای کارشناسی‌ارشد برابر آموزانه مربی آموزشیار پایه 1 است.
          4) پرداخت حق‌الزحمه دستیارانی که در طرح‌های پژوهش و فناوری همکاری می‌کنند براساس ضوابط پژوهشی دانشگاه از محل حق‌التحقیق، اعتبار گرنت، اعتبار طرح مصوب پژوهش و فناوری و یا سایر درآمدهای مربوطه با رعایت ضوابط قابل پرداخت خواهد بود.

           

          ثبت نظر
      • ماده 8 : شاخص های تخصیص دستیار

          هرساله توسط معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، براساس معیارهای زیر سهمیه دستیار تعیین و به پردیس ‏ها و دانشکده‏ ها ابلاغ می‌شود:
          •    نیاز آموزشی-پژوهشی دانشکده
          •     نسبت استاد به دانشجو، هر دانشجوی کارشناسی 1، دانشجوی کارشناسی ارشد 1.6 و دانشجوی دکتری 3.2 محاسبه می‌شود.
          •    میزان فعال بودن گروه آموزشی در تدوین و اجرای برنامه‌های افزایش توان اشتغال‌ پذیری دانشجویان
          •    عملکرد آموزش و پژوهشی استاد درخواست‌ دهنده
           

          ثبت نظر
      • ماده 9 : ساختار کارگروه تخصیص دستیار

          کارگروهی متشکل از اعضاء زیر، سهمیه دستیار را اختصاص خواهند داد:
          1) معاون آموزشی دانشگاه
          2) رئیس گروه برنامه‌ ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه (دبیر)
          3) مدیر برنامه ‌و بودجه دانشگاه
          4) مدیر امور پژوهشی دانشگاه
          5) مدیر امور دانشجویی
          6) یک نماینده از شورای پژوهشی دانشگاه
          7) یک نماینده از شورای آموزشی دانشگاه

           

          ثبت نظر
      • ماده 10 : نظارت

          1) در اولین سطح، استاد مربوطه تأیید کننده کیفیت خدمات دستیار خواهد بود. پس از دوره 6 ماهه ضروری است گزارش حسن انجام کار را به شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده ارسال نماید.
          2) در دومین سطح معاون آموزشی دانشکده و شورای تحصیلات تکمیلی خدمات دستیار را تأیید می‌نمایند.
          3) معاونت آموزشی و معاونت پژوهش و فناوری به ترتیب حسب مورد مسئول نهایی تأیید کننده فعالیت‌های دستیار و گزارش به مراجع ذیربط خواهند بود.
           

          ثبت نظر
      • تاریخ تصویب و تعداد ماده شیوه نامه

          اين شيوه‌ نامه در 10 ماده و در تاريخ 1399/08/10 توسط هیأت رئیسه دانشگاه مورد اصلاح قرار گرفت.

          ثبت نظر

ثبت نظر
"اگر پیشنهاد یا ملاحظه خاصی برای بهبود یا اصلاح این ماده یا تبصره در ویرایشهای بعدی دارید در این بخش ذکر فرمایید."
     
سوالات متداول این سند