صاحب سند : آموزشی و تحصیلات تکمیلی

مرجع تصویب کننده : شورای آموزشی دانشگاه

مخاطب : مدیر گروه-معاون آموزشی-هیأت علمی

زمان تصویب - زمان ابلاغ : 1398/06/26 - 1398/06/26

بازه اثرگذاری : 1398/06/26 -- 1402/12/29

سند مرتبط قبلی: ندارد

سند مرتبط بعدی: ندارد

اطلاعات سند
تعداد بازدید
0
تعداد دریافت
0


آیین‌نامه ایجاد و مدیریت دوره‌های تحصیلی میان‌رشته‌ای دانشگاه بیرجند


  • آیین‌نامه ایجاد و مدیریت دوره‌های تحصیلی میان‌رشته‌ای دانشگاه بیرجند
    • متن آیین نامه
      • ماده 1 : مقدمه

          با توجه به تحولات علمی و تغییرات صورت گرفته در حوزه‌های دانش بشری و به هم ریختن مرزهای دانش در علوم مختلف از یک طرف و تغییرات روزافزونی که در بازار کار پیش آمده است از طرف دیگر؛ نیازمند پرورش افرادی است که در حوزه‌های مختلف دانش بشری توانمند باشند؛ این میسر نیست مگر آنکه آموزش عالی فعالیت‌های خود را به سمت و سویی هدایت کند که پاسخگوی این تغییرات بوده و دانش‌آموختگان آن ضمن دانستن مفاهیم پایه‌اي، داراي قابلیت‌های علمی در چند رشته مرتبط باشند. توسعه تحقیقات میان‌رشته و همچنین تعریف رشته‌های میان‌رشته‌ای در دانشگاه‌ها برای پاسخ گویی به این نیازها شکل گرفته است. اهمیت پرداختن به توسعه رشته‌های میان‌رشته‌ای در نقشه جامع علمی کشور نیز مورد تأکید قرار گرفته است و در سند راهبردی دانشگاه بیرجند در افق 1404 برنامه‌های عملیاتی زیر پیش‌بینی شده است که این آیین‌نامه در راستای تحقق این برنامه‌های عملیاتی تدوین شده است:
          طرح مطالعاتی ساماندهی ساختاری برای بین‌رشته‌ای‌ها و تدوین آیین‌نامه مرتبط (WO1-A1)
          "ایجاد دوره‌های جدید با تأکید بر دوره‌های بین‌رشته‌ای (حداقل دو دورۀ بین‌رشته‌ای در هر دانشکده) و جایگزین کردن رشته‌های جدید بجای رشته‌های کم تقاضا (در مجموع 45 دوره در طی 5 سال) (WO1-A2)
           

          ثبت نظر
      • ماده 2 : تعاریف

          رشته میان‌رشته‌ای: به رشته‌ای اطلاق‌ شود که دو یا چند دیسیپلین (دانش سازمان‌یافته بشری) را در برمی‌گیرد و در سامانه آموزش عالی تحت عنوان میان‌رشته‌ای مشخص شده است و یا شورای برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه رشته مذکور را با ماهیت میان‌رشته‌ای تشخیص داده است.
          گروه/دانشکده/پردیس مجری: به گروه/دانشکده/پردیسی اطلاق می‌شود که مسئولیت اصلی اجرای دوره را با همکاری گروه علمی همکار برعهده دارد و دانشجویان رشته در دانشکده مربوطه ثبت نام کرده و امور اداری دانشجویان برعهده آن واحد آموزشی است.
          گروه/دانشکده/پردیس همکار: به گروه/دانشکده/پردیسی اطلاق می‌شود که در راستای اجرای برنامه‌ درسی اعضاء هیئت‌علمی و خدمات آزمایشگاهی یا کارگاهی خود را در اختیار گروه/دانشکده/پردیس مجری می‌گذارد.
          عضو هیئت‌علمی وابسته: به عضو هیئت‌علمی گفته می‌شود که به‌ موجب حکم معاونت آموزشی دانشگاه جهت ارائه خدمات علمی موردنیاز رشته به گروه/دانشکده/پردیس مجری معرفی می‌شود.
           

          ثبت نظر
      • ماده 3 : نحوه تصویب رشته

          1) هماهنگی و امضاء تفاهم‌نامه با گروه/دانشکده/پردیس مرتبط در محورهای ذیل:
          1-1) تقسیم دروس و مشخص‌سازی دروسی که توسط اعضاء گروه/دانشکده/پردیس همکار و مجری ارائه خواهد شد.
          1-2) تقسیم پایان‌نامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
          1-3) استفاده از امکانات و تجهیزات موردنیاز رشته
          2) تکمیل "کاربرگ پيشنهاد ايجاد رشته/گرايش جديد" به انضمام تفاهم‌ نامه
          3) طرح در شورای برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه و دفاع از طرح
          4) طرح در شورای دانشگاه و ارسال به دفتر گسترش وزارت عتف

          ثبت نظر
        • تبصره 1 :
          • در مواردی که به هر دلیلی تفاهم بین گروه/دانشکده/پردیس مجری و گروه/دانشکده/پردیس مرتبط قبل از ارسال طرح به شورای برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه حاصل نشد، دانشکده مجری می‌تواند طرح توجیهی را به شورای برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه ارسال نماید؛ شورا در مورد نحوه همکاری تصمیم گیری خواهد کرد.

            ثبت نظر
        • تبصره 2 :
          • در مواردی که رشته فاقد برنامه درسی مصوب در وزارتین است، ضروری است جهت پیگیری ایجاد رشته جدید، تدوین و تصویب برنامه درسی در وزارت عتف، ابتدا طرح توجیهی ایجاد رشته جدید به شورای برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه ارسال شود.

            ثبت نظر
      • ماده 4 : نحوه اجرای رشته

          1) محل استقرار و ارائه خدمات به دانشجویان در دانشکده مجری خواهد بود با این‌ وجود درصورتیکه دانشگاه تصمیم به ایجاد واحد مجزا برای رشته‌های میان‌رشته‌ای داشته باشد؛ دانشکده مجری و دانشکده‌های همکار ملزم به انتقال رشته و دانشجویان به ساختار سازمانی جدید هستند.
          2) برای عضو یا اعضاء هیئت‌علمی همکار توسط معاونت آموزشی ابلاغ "عضو هیئت‌علمی وابسته" صادر خواهد شد و فردی که حکم مذکور را دریافت کرده موظف به ارائه خدمات به دانشجویان خواهد بود.
          3) گروه/دانشکده/پردیس مرتبط براساس تفاهم‌ نامه ملزم به در اختیار قراردادن امکانات و تجهیزات موردنیاز به گروه/دانشکده/پردیس مجری خواهند بود.
          4) ضروری است کلیه تصمیمات در مورد رشته توسط کارگروه تخصصی متشکل از اعضاء مرتبط از گروه مجری و اعضاء هیئت‌علمی وابسته گرفته شود.
          5) دانشنامه صادره با امضاي رئیس دانشگاه و رئیس پردیس/دانشکده مجري اعتبار می‌یابد.
           

          ثبت نظر
      • تاریخ تصویب و تعداد ماده آیین نامه

          این آیین‌نامه در 4 ماده و 2 تبصره در تاریخ 1398/06/26 در شورای برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه تصویب و از زمان تصویب قابل‌اجرا است.

          ثبت نظر

ثبت نظر
"اگر پیشنهاد یا ملاحظه خاصی برای بهبود یا اصلاح این ماده یا تبصره در ویرایشهای بعدی دارید در این بخش ذکر فرمایید."
     
سوالات متداول این سند