ماده 2. تعاریف

وزارت: منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

دانشگاه: منظور هر یک از دانشگاه¬ها و مؤسسه¬های آموزش عالی و پژوهشی دارای مجوز تاسیس از مراجع ذی¬ربط که مجری دوره¬های کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی هستند.

آموزش رایگان: منظور آموزش دانشجو در طول سنوات مجاز دوره تحصیلی، بدون پرداخت هزینه(در دانشگاه¬های استفاده کننده از بودجه عمومی دولت) است.

دانشجو: فردی است که در یکی از دوره¬های آموزش عالی برابر ضوابط معین، پذیرفته شده، ثبت نام کرده و به تحصیل مشغول است.

دانش¬آموخته: فردی است که یکی از رشته¬های دوره¬های تحصیلی مصوب را با موفقیت به پایان رسانده و برابر ضوابط معین، گواهی یا مدرک تحصیلی مربوطه را دریافت کرده است.

حضوری: شیوه¬ای از پذیرش است که دانشجو به¬صورت تمام وقت در فعالیت¬های تحصیلی دانشگاه شرکت می¬کند.

غیرحضوری: شیوه¬ای از پذیرش است که دانشجو بدون حضور در دانشگاه، فعالیت¬های تحصیلی دارد.

نیمه¬حضوری: شیوه¬ای از پذیرش است که بخشی از آموزش آن حضوری و بخش دیگری غیر¬حضوری به انجام می¬رسد.

شهریه¬پرداز: منظور آموزش دانشجو در یک دوره تحصیلی،به¬ازای پرداخت هزینه¬ها است.

نیمسال تحصیلی: بازه زمانی تعیین شده که شامل 16 هفته آموزش و 2 هفته امتحانات پایانی است.

بازه تابستانی: بازه زمانی شامل 6 هفته آموزش و 1 هفته امتحانات است.

برنامه درسی: مجموعه به هم پیوسته¬ای از دروس هر رشته تحصیلی با هدفی مشخص، مصوب مراجع قانونی است.

واحد درسی: ارزش مقدار درسی است که مفاد آن برای هر واحد نظری 16 ساعت، عملی یا آزمایشگاهی 32 ساعت، کارگاهی یا عملیات میدانی(بازدید علمی) 48 ساعت، کارورزی یا کار در عرصه 64 ساعت و کارآموزی 120 ساعت در طول یک نیمسال تحصیلی یا بازه تابستانی است و طبق برنامه درسی مصوب اجرا می¬شود.

درس جبرانی: درسی است که با تایید گروه آموزشی، گذراندن آن برای رفع کمبود دانش یا مهارت دانشجو، در آغاز دوره تحصیلی، ضروری تشخیص داده می¬شود.

مشروطی: وضعیت تحصیلی است که دانشجو در یک نیمسال، برحسب مقررات هر دوره تحصیلی، معدل کمتر از حدنصاب تعیین شده در آن دوره را کسب کرده باشد.

رشته تحصیلی: یک شعبه فرعی از شاخه¬های علمی که به لحاظ موضوع دارای قلمرو مشخص و متمایز از سایر شاخه¬های علمی است و به احراز دانش تخصصی، مهارت یا کارآمدی معینی می¬انجامد.

گرایش تحصیلی: به شعبه¬ای از یک رشته که ناظر بر وجه تخصصی آن باشد، اطلاق می¬شود. اختلاف درس¬ها در دو گرایش از یک رشته، نباید از 70 درصد کل واحدهای رشته بیشتر باشد.

کاردانی پیوسته: دورۀ تحصیلی است که دارندگان مدرک دیپلم(در نظام آموزشی دارای پیش¬دانشگاهی بدون نیاز به گذراندن دوره پیش¬دانشگاهی) به آن وارد می¬شود و با گذراندن حداقل 68 واحد درسی طبق برنامه مصوب، به دریافت مدرک کاردانی نایل می¬آیند.

کاردانی ناپیوسته: دورۀ تحصیلی پس از دوره متوسطه است که فرد پس از اخذ دیپلم و گذراندن دوره پیش¬دانشگاهی (در نظام آموزشی دارای پیش دانشگاهی) به آن وارد شده و با گذراندن حداقل 68 واحد درسی طبق برنامه مصوب، به دریافت مدرک کاردانی نایل می¬آید.

کارشناسی پیوسته: دورۀ تحصیلی پس از دوره متوسطه است که فرد پس از اخذ دیپلم و گذراندن دوره پیش¬دانشگاهی (در نظام آموزشی دارای پیش دانشگاهی) به آن وارد شده و با گذراندن حداقل 130 واحد درسی طبق برنامه مصوب، به دریافت مدرک کارشناسی نایل می¬آید.

کارشناسی ناپیوسته: دورۀ تحصیلی است که پس از دوره کاردانی(پیوسته یا ناپیوسته) آغاز و با گذراندن حداقل 68 واحد درسی طبق برنامه مصوب، به دریافت مدرک کارشناسی منتهی می¬شود.

کارشناسی ارشد: دورۀ تحصیلی است که پس از دوره کارشناسی آغاز می¬شود و شامل 28 تا 32 واحد درسی است.

دکتری تخصصی: دورۀ تحصیلی است که پس از دوره کارشناسی ارشد آغاز می¬شود و شامل 36 واحد درسی است.

گروه آزمایشی: مجموعه رشته¬های تحصیلی در دوره متوسطه است که با توجه به مواد آزمونی مشترک دسته¬بندی می¬شود.

گروه آموزشی: بنیادی¬ترین واحد سازمانی دانشگاهی متشکل از تعدادی عضو هیئت علمی باتخصص مشترک، در یک رشته علمی خاص یا چند رشته متجانس که به¬منظور ایجاد و اجرای آن رشته تحصیلی در دانشگاه تشکیل می¬شود.

دوره هم¬عرض: دوره¬ای است که در مجموعه گروه‌های آموزشی هم¬راستا تعریف شوند.

شورای آموزشی: یکی از شوراهای تخصصی در نخستین سطح سیاست¬گذاری و برنامه¬ریزی راهبردی در امور آموزشی دانشگاه است که به منظور ایجاد هماهنگی و تسهیل در امور اجرایی مرتبط با تحصیل دانشجو در حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی تشکیل می¬شود.

شیوه آموزشی- پژوهشی: شیوه¬ای تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی که برنامه درسی مربوط به آن، علاوه بر واحدهای درسی، مشتمل بر اجرای یک پروژه تحقیقاتی است که منجر به پایان¬نامه و یا رساله می¬شود.

شیوه مجازی: شیوه¬آموزشی در دوره کارشناسی ویا کارشناسی¬ارشد است¬که دانشجوی آن برابر ضوابط معین پذیرفته و ثبت¬نام می¬شود و به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحصیل می¬کند. دراین شیوه دانشجو نیمه حضوری و یا غیرحضوری تحصیل می-کند.

ارزیابی جامع: بررسی همه جانبه از توانمندی¬های آموزشی و پژوهشی دانشجوی دکتری تخصصی است که پس از گذراندن واحدهای دوره برگزار می¬شود.

راهنمای آموزشی: عضو هیئت¬علمی آگاه و مسلط به امور آموزشی و پژوهشی است که ازسوی دانشگاه انتخاب می¬شود تا از تاریخ ورود تا پایان دوره تحصیلی، راهنمای تحصیل دانشجو باشد.

پایان نامه: مستند علمی است که در فرآیند تحصیل دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و از طریق تحقیق در یک حوزه معین از رشته یا گرایش تحصیلی و با راهنمایی استاد/استادان راهنما و حسب مورد براساس استانداردهای پژوهشی تدوین می¬شود.

رساله: مستند علمی است که در فرآیند تحصیل دانشجوی دوره دکتری تخصصی و از طریق تحقیق در یک حوزه معین از رشته یا گرایش تحصیلی، با راهنمایی استاد/استادان راهنما و براساس استانداردهای پژوهشی باهدف توسعه مرزهای دانش تدوین می¬شود


نظرات کاربران:
دانشجو
تست
دانشجو

ثبت نظر
"اگر پیشنهاد یا ملاحظه خاصی برای بهبود یا اصلاح این ماده یا تبصره در ویرایشهای بعدی دارید در این بخش ذکر فرمایید."