خبرخوان 14 اردیبهشت 1403
با توجه به تحولات علمی و تغییرات صورت گرفته در حوزههای دانش بشری و به هم ریختن مرزهای دانش در علوم مختلف از یک طرف و تغییرات روزافزونی که در بازار کار پیش آمده است از طرف دیگر؛ نیازمند پرورش افرادی است که در حوزههای مختلف دانش بشری توانمند باشند؛ این میسر نیست مگر آنکه آموزش عالی فعالیتهای خود را به سمت و سویی هدایت کند که پاسخگوی این تغییرات بوده و دانشآموختگان آن ضمن دانستن مفاهیم پایهاي، داراي قابلیتهای علمی در چند رشته مرتبط باشند. توسعه تحقیقات میانرشته و همچنین تعریف رشتههای میانرشتهای در دانشگاهها برای پاسخ گویی به این نیازها شکل گرفته است. اهمیت پرداختن به توسعه رشتههای میانرشتهای در نقشه جامع علمی کشور نیز مورد تأکید قرار گرفته است و در سند راهبردی دانشگاه بیرجند در افق 1404 برنامههای عملیاتی زیر پیشبینی شده است که این آییننامه در راستای تحقق این برنامههای عملیاتی تدوین شده است:
طرح مطالعاتی ساماندهی ساختاری برای بینرشتهایها و تدوین آییننامه مرتبط (WO1-A1)
"ایجاد دورههای جدید با تأکید بر دورههای بینرشتهای (حداقل دو دورۀ بینرشتهای در هر دانشکده) و جایگزین کردن رشتههای جدید بجای رشتههای کم تقاضا (در مجموع 45 دوره در طی 5 سال) (WO1-A2)