مقدمه

با شیوع ویروس کرونا در جهان و بیماری کووید 19، به دلیل سرعت بالای شیوع و انتقال آن با گذشت زمان کوتاهی، کشورها سیاست های تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی و موسسات آموزشی را در اولویت برنامه های مبارزه با شیوع بیماری قرار دادند. بنابر آمار اقتباس شده از وبگاه یونسکو در 9 فروردین ماه 1399، 165 کشور تعطیلی سراسری موسسات آموزشی را داشته اند و آموزش بیش از 1/5 میلیارد نفر را که 87/1 % کل ثبت نام کنندگان جهانی برای تحصیل در همه مقاطع آموزشی را شامل می شود، تحت تاثیر قرار داده است.

در ایران نیز بر اساس سیاست ستاد ملی مبارزه با کرونا، از دوم اسفند ماه 1398 تا 15 فروردین ماه 1399 تعطیلی سراسری همه آموزش های حضوری اعلام گردید. در معاونت آموزشی وزارت عتف، برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از تعطیلی آموزش حضوری، سیاست های عملیاتی اتخاذ و اقداماتی در این راستا صورت گرفت، که در گزارش جایگزینی آموزش الکترونیکی به جای آموزش حضوری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت عتف مورخ 26 اسفند 98 مشروح آن آورده شده است. 

در مستند حاضر، نکات، پیشنهادات و شیوه هایی در زمینه کاستن از آسیبهای ناشی از تعطیلی آموزش حضوری در دانشگاهها ارایه شده است. برخی از اصول و قواعد کلیدی که باید در ادامه فعالیتهای آموزشی در نیمسال جاری در نظر گرفته شوند به شرح زیر است:

  1. هرگونه سیاست کلان در مورد تعیین زمان و ادامه تعطیلی یا آغاز آموزش حضوری در موسسات آموزشی و دانشگاه ها با ستاد ملّی مبارزه با کرونا است و دانشگاهها و موسسالت آموزش عالی وابسته به وزارت علوم تابع آن سیاست خواهند بود. در هرصورت، نیمسال دوم تحصیلی  1398-1399 جزو دوره تحصفیلی فعال دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور محسوب میشود و به دلیل لزوم تسلسل ورود دانشجویان جدید در مهرماه  1399 و نیز لزوم دانش آموختگی برخی دانشجویان شاغل به تحصیل در آخرین نیمسال تحصیلی خود (در نیمسال جاری)، الزام اتمام نیمسال دوم  1398-1399ا مر محرز و قطعی است.
  2. با توجه به تنوع زیرنظام های آموزشی و سطوح مختلف موسسات آموزشی و دانشگاه ها از نظر زیرساخت های فناوری اطلاعات، سابقه در آموزش و آموزش های غیرحضوری، حضور اعضا هیئت علمی مجرب و آماده برای ورود در عرصه های نوین آموزش های غیرحضوری، موقعیت مکانی دانشگاه از نظر همه گیری بیماری، تعداد و تنوع جمعیت دانشجویی، امکانات خوابگاهی و رفاهی، ارائه راه حلی واحد برای همه موسسات آموزشی و دانشگاه ها ناممکن و غیرضروری است. از این رو دانشگاهها و موسسات آموزش عالی میتوانند در چارچوب سیاست کلان ملی، راهکارهای خود برای حل مشکل و برون رفت از بحران در چارچوب "مقررات آموزشی و با توجه به مطالب و راه کارهای ارائه شده در این سند" را طراحی و اجرا نمایند. هدف اصلی، به حداقل رساندن مشکلات فعلی و آتی و آسیب های ناشی از تعطیلی آموزش حضوری در نیمسال جاری است. 
  3. بررسی های انجام شده نشان می دهد که در دانشگاه های پیشرو دنیا، آموزش الکترونیکی محوریت اصلی برنامه های آموزش غیر حضوری را داشته است. با توجه به زیرساختهای مناسب و دانش فنی موجود در زمینه آموزش الکترونیکی در بسیاری از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور، این شیوه جایگزین آموزش باید رویه غالب دانشگاهها در نصمیم گیری برای تداوم و اتمام نیمسال جاری باشد. 
  4. در صورت برخورد فعال وزارت علوم و دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، تهدید کووید 19 می تواند به فرصتی بی نظیر برای تحول در آموزش کشور و تقویت زیرساخت ها برای ارائه آموزش های متنوع غیرحضوری و بالابردن سطح تاب آوری نظام آموزش عالی کشور در مواجهه با شرایط مشابه احتمالی در آینده شود. 

نظرات کاربران:
ثبت نظر
"اگر پیشنهاد یا ملاحظه خاصی برای بهبود یا اصلاح این ماده یا تبصره در ویرایشهای بعدی دارید در این بخش ذکر فرمایید."